Alla inlägg under april 2011

Av Nina - 27 april 2011 20:28

...att updatera er efter förra inlägget. Tror mest det beror på att det typ gått i ett med det mesta runt omkring oss. 

Men nu kommer det ett nytt inlägg i alla fall. Och jag har så mycket att berätta men samtidigt så himla lite!  

Som ni vet så gjorde jag en hälsoprofil för en vecka sen och det var riktigt roligt och samtidigt väldigt intressant!

Jag fick massor av tips och massor av råd som gör min vardag lite lättare och jag försöker verkligen!

Jag fick veta att mitt skelett väger 11,6kg och minn kroppsvikt UTAN fett är på 60kg! Detta gör att min idealvikt ligger på ca 75kg. (Mellan 70-84, där 70 är undervikt och 84 är övervikt).  

Detta gjorde mig lycklig samtidigt som jag blev väldigt fundersam med tanke på att många runt mig alltid sa till mig att jag var tjock innan jag fick barn och även efter mitt första barn. Detta gör mig idag förbannad då jag endast vägde 58kg innan mina barn samt att jag låg på 75kg efter David!

Så "in my ass" att jag var tjock!!!  

Men men...jag vänjer mig nog vid tanken på att vara tjock efter operationen om jag trots allt hamnar på min idealvikt! *längtar*

Tänk vad skänt det kommer vara att kunna springa med barnen eller faktiskt bara kunna gå en snabb promenad eller leka ordentligt med dem! *underbart*

Jaja....det var min vikt, nu till min kondition!

Konditionstestet var enklare än vad jag trodde och visst, jag har dålig "kondis" men inte så dålig som jag trodde och under detta samtalet som ingår i hälsoprofilen fick jag också lära mig hur man tränar på ett bra sätt och jag har hela tiden tränat fel och trott att jag gjort rätt. Men nu vet jag bättre och jag tror detta kan göra att jag kommer att kunna och orka träna mycket oftare än vad jag gör i dagsläget. Kanske jag kommer så långt att jag tränar lite varje dag istället för bara någon/några gånger i veckan!? *hoppas*

Jaja...det var en del av min häsloprofil och vet inte riktigt vad mer jag kan skriva om denna....bara att jag ser fram emot uppföljningen som kommer ske någon gång i september....och som det var nu så verkligen längtar jag efter att göra den då jag redan första dagen började tänka annorlunda och mitt mål är att kämpa för en förbättring!  

Som ni vet så lämnade jag även in mina avföringsprover i samma veva och jag kan verkligen sluta oroa mig nu då jag fick ett brev från min läkare idag om att proverna var bra och visade inga fel! Så mina kära läsare....det är inget fel på mig så detta gör att jag kan sluta oroa mig och jag antar även att jag kan låta hoppets låga börja växa igen då min läkare inte har någon anledning att hålla på remissen längre!

Så vad tror ni? Kommer han skicka in den nu eller? Han kanske redan har gjort det?

Jag funderar allvarligt på att ringa till honom under telefontiden imorgon bara för att kolla. Och har han då inte skickat den så kan jag ju påminna honom!  

Ja ja....detta är nog allt för den här gången! Jag har inte mycket mer att skriva och inget mer att berätta. Och jag hoppas verkligen att det händer någonting nu så det börjar gå i rätt riktning så jag  har lite mer att se fram emot framöver!

Kan ju avslöja en liten grej innan jag avslutar detta inlägg!

Och det är att jag under den sista veckan gått ner strax under 2kg BARA av att äta regelbundet OCH mer grönsaker! *love it*

Ha nu en bra kväll och jag hoppas ni kollar in fler gånger för att få läsa fortsättningen!

*Kram* 












Av Nina - 20 april 2011 06:16

Hej allihopa!


Har inte så jätte mycket att skriva, men tänkte i alla fall göra en liten uppdatering så ni vet vad som händer och så slipper jag skriva så där jätte långa!  




Igår lämnades mina avföringsprover in, och jösses vad glad jag är att jag är klar med dem!!!  

Och nu väntar jag med spänning på resultatet och jag hoppas verkligen att det inte dröjer flera veckor, men med min läkare så vet man aldrig!  

Och idag ska jag till Friskvården för att göra min hälsoprofil. Maken frågade mig igår om jag är nervös, men inte ett dugg! Utan detta är något jag ser fram emot och tycker ska bli kul att göra. Men vi får se om det känns lika kul efteråt!  

Men även om jag blir nervös eller om det blir väldigt jobbigt så tar min nyfikenhet över då jag själv tycker detta ska bli kul att veta.

Jag kunde ju ha gjort det lätt för mig och bara tagit hälsosamtal på 45 min, men allt det andra soms ka kollas på hälsoprofilen väckte min nyfikenhet och mitt intresse för min egna kommande hälsa, så valde den istället trots att detta kommer ta 1 tim och 30 min.  

Jaja....det var allt nytt jag hade för stunden, så nu ska jag skriva i min andra blogg samtidigt som jag ska hjälpa barnen lite!

Ha en bra dag, och så lovar jag att försöka uppdatera i kväll eller imorgon om hälsoprofilen!

*Kram *

Av Nina - 15 april 2011 06:52

God morgon på er!

Som jag berättade sist skulle jag ta avföringsprover då mina blodprover inte varit så jätte bra.

Igår gjorde jag det första och idag det andra. Så nu är det bara ett kvar! *skönt*

Jag måste medge att detta är något av det äckligaste jag gjort i hela mitt liv och jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver göra något liknande igen! 

Jag fick kväljningar och blev jätte illamående! *urk*

  

Men nu ser jag framåt, bara ett prov kvar och sen blir det att hålla en tumme för det bästa!

Nä...detta var allt för mig denna gången och med det önskar jag er alla en bra dag!

*Kram*

Av Nina - 13 april 2011 07:30

Som jag skrev sist skulle jag ta nya prover igen. Det blev dock inte på onsdagen som planerat utan på torsdagen istället. Detta pga att jag glömde bort mig och åt frukost med lilltjejen.  

Men men....tyvärr kan det nog bli så ibland.

Jaja...igår ringde i alla fall min läkare (kors i taket) och vi pratade om proverna, remissen, min astma och lite annat.

Mina prover var bättre men fortfarande inte helt bra. Och med tanke på att jag inte har någon mens (pga hormontabletter) och inget annat som blöder mycket så vill han kolla upp lite varför jag har lågt järnvärde!

Och inflammationen som visade sig på de förra proverna verkade vara på väg tillbaka och då var jag ju även tvungen att berätta att jag haft inflammationer i tandkött och tandrötter mellan varven pga min tandläkarskräck som gjort att alla reparationer nu ligger på is medans jag går till en psykolog för att få hjälp med detta!

Men men....han sa att proverna kunde påverkas av detta och att han inte var orolig då de var bättre, men att han ville kolla upp varför mitt järnvärde är så långt.

Så med detta sagt och gjort så fick jag åka tillbaka till labb igår för att hämta ett provtagningskitt och med dessa ska jag lämna avföringsprover under tre olika dagar! *usch*

Men det är bara att bita ihop och göra det. Och insåg precis hur gärna jag vill göra den här operationen då jag genomgår en hel del för att ens få iväg den där förbaskade remissen!

Men oavsett vad. Om proverna jag lämnar nu visar bra så skulle han släppa det och bara ordinera järn tabletter under en viss tid. Om de inte visar bra antar jag att det blir mer prover och undersökningar för att ta reda på varför.

Hon på labb berättade att han vill se om jag har blod med i avföringen, hmm, jätte bra men borde jag inte märkt detta själv?

Jaja....jag håller en tumme och hoppas på det bästa!




Idag skulle jag ha varit till friskvården för min hälsoprofil men då jag har fått det väldigt jobbigt med mina luftrör och knappt kan andas så fick jag avboka denna. Hon skulle ringa tillbaka till mig igår för att boka en ny tid, tyvärr missade jag det samtalet då hon ringde under tiden jag pratade med min läkare, och sen sprang tiden iväg så jag hann inte ringa tillbaka, så detta samtal är det första jag ska ringa när jag kommer hem från dagis!!!

Så fort proverna är avklarade och avlästa och jag gjort min hälsoprofil så fattade jag det som att remissen definitivt skulle skickas till Torsby. Men samtidigt verkade det på honom igår i telefon att han glömt bort det lite med tanke på att han bad om min längd och vikt igen för remissen och då sa att jag kan få en remiss skickad pga mitt BMI....men HALLÅÅÅ!!! Det visste jag ju redan innan....vad trodde han jag tjatade om egentligen???

*Suck* Min läkare är rätt bra, men väldigt snurrig och ibland väldigt egensinnad! Men men....jag håller en tumme och hoppas nu på det bästa! Hoppet verkar ha kommit tillbaka lite....för en stund i alla fall!  

Men nu får vi avvakta lite och se vad som händer. Ska i alla fall försöka avlägga mitt första avföringsprov idag....lika bra att passa på när jag är själv hemma sen! För fy fasiken vad äckligt!!!!

Ha nu en bra dag! Så ska jag försöka återkomma med en uppdatering om hur det på en gång när jag hör något!

Men tänkte också meddela er att mina funderingar har gått runt att ta bort den här bloggen då det inte blir att jag skriver speciellt ofta med tanke på att allt är så nytt...och sen känns det inte som om jag har några andra läsare än de trogna från min vardagliga blogg. Så istället för att snurra till det för mig med att ha två bloggar funderar jag mer och mer på att skriva om allt detta i den vanliga bloggen också!

Men inget bestämt riktigt ännu så ni har fortfarande en chans att påverka och komma mer era åsikter!

Ha en bra dag!

*Kram* 










Av Nina - 5 april 2011 17:52

För att sällan skriva i den här bloggen, då allt är så nytt, så blev det en del idag!   

Har inget nytt att skriva om själva remissen och det. Men fick ett samtal från friskvården om att de hade fått remissen för att skapa en hälsoprofil. Så hon frågade mig lite vad jag ville.

Så jag fick välja mellan en profil som tar ca 90min och bara ett hälsosamtal som tar ca 45 min.

Normalt brukar jag välja det som går fortast då jag hatar att vara uppbokad länge ifall det skulle bli något, men hälsoprofilen var lite intressant då de kollar längd, vikt, midjemått, bmi, muskelmassa samt kondition, matvanor, träning mm....

Så innan mötet ska jag fylla i en massa frågor som vi går igenom när jag kommer dit och sen gör de alla andra tester!

Jag är väldigt nyfiken, och ser fram emot det här lite....dock inte konditionstestet då jag vet att min kondis är så kass att jag kan jämföras med en 100åring eller liknande! *hahahaha*   

Men just att få veta hur min benstomme ser ut mm, och just det att de tar fram en lägsta och högsta vikt som inte enbart baseras på BMI! 

Det känns helt underbart och jag verkligen hoppas att jag kan få med mig resultaten hem så jag kan kolla lite själv med. Inte bara via läkaren! *hoppas*

Och sen ett par månader efter operationen så ska jag tillbaka på omtest för att kolla om det blivit någon förbättring mm....det ser jag fram emot redan nu!  

  

Men men....detta är ett steg för operationen och det känns hittills bara bra. Nu får jag bara hoppas att proverna imorgon visar sig vara bra så han skickar iväg den där förbannade remissen någon gång så jag faktiskt börjar komma framåt istället för att stå och trampa på samma jävla fläck hela tiden!!!


Men nu har jag lite annat att fixa då jag har planer för kvällen så måste avsluta! Vill ni veta mer om mitt vardagliga och det så glöm inte att kolla in min "privata" blogg, som ni hittar på:

www.cinderellamum.blogg.se

Ha nu en underbar kväll så hörs vi förhoppningsvis av snart igen!

*Kramar*

Av Nina - 5 april 2011 08:43

Det var som jag misstänkte!

Min läkare har inte skickat någon remiss och tänker inte göra det förräns mina prover är okey.

Så i den här takten så kommer han inte skicka in den på väldigt länge!  

Men imorgon ska jag i alla fall gå ner till labb och ta nya prover och sen var sköterskan på vårdcentralen väldigt snäll och bokade in mig på telefonmöte med min läkare på måndag så då ska han ha svaret på mina prover!

Så förhoppningsvis går det fortare nu!

Har ingen lust att vänta 4 veckor till på ett nytt resultat och då han inte har egen telefontid så kan man ju inte ringa och tjata på honom heller!

Men men....min irritation och ilska får jag ta och begrava och hålla ut ca en vecka till så får vi se vad han säger!

Men hoppets låga är allt bra svag just nu och jag vågar inte ens hoppas på det bästa längre!


Jag lämnade också ett meddelande till en sköterska som heter Ulrika Davidsson då jag vill ha kontakt med henne för att få hjälp att sluta röka!

Men hon har inte heller någon telefontid så sköterskan skrev upp mig på deras väntelista och sen får vi se när hon kontaktar mig!

Hon är ju specielist på rökavvänjning, astma och KOL så förhoppningsvis kan hon hjälpa mig med det jag behöver!

Och skulle jag inte få sluta röka tabletterna av henne så skulle min gamla läkare kunna skriva ut dem åt mig så länge jag har med mig Ulrika "på tåget"!

Så där kanske det går lite lättare att få den hjälpen man behöver!

Bara hoppas att det inte tar flera veckor!


Nä...nu struntar jag i det här och käkar frukost då jag gjorde bort mig och drack vatten på morgonen så jag får ta proverna i morgon eftersom de ska tas på fastande mage! *suck*


*Kram på er* 

Av Nina - 5 april 2011 08:15

Fan vad jävla trött jag blir!

Det har nu gått nästan 7 veckor (imorgon) sen jag besökte läkaren och gjorde en undersökning för remiss till kirurgen i Torsby för att få en GBP och ännu har ingenting hänt!  

Jag tog ju om proverna för ca 4 veckor sedan, då de första inte hade varit jätte bra och det var något med järnet. Så tog nya prover när jag var fri från pencillinkuren och hörde inte ett skit ifrån min läkare så antog att proverna var bra! *yes*

Men nej då!!!

Istället för att läkaren ringde till mig (som de bör göra) när proverna visade något med inflammationshöjande (bla, bla, bla) så avvaktade han och jag fick ett brev förra veckan (efter 3 hela jävla veckor) om att jag måste ta om proverna....IGEN!!!

  

Och detta gör mig riktigt förbannad. Då jag hade sparat massor av tid om han hade ringt till mig på en gång istället för att dra ut på det!

Och jag har inte hörrt någonting alls från Torsby och min läkare borde ha skickat in remissen den 16 februari när jag var där och de jag känner som gjort operationen har fått ett bekräftesebrev på att en remiss är mottagen. Själv har jag inte fått någonting!

Så idag ska jag ringa till kirurgen så fort deras telefontid börjar för att fråga om de fått in någon remiss och har de inte det så ska jag söka min läkare tills jag blir blå om det krävs och kräva svar av honom!

Han kan väl inte bara skita i att skicka in remissen? Några små fel på proverna borde ju inte göra att han inte kan skicka den!

Det är ju inte så att operationen sker nu eller ens snart! Det är ju trots allt ett års väntetid så inann dess lär vi väl ha tagit reda på vad proverna beror på och om de då påverkar en operation kan man ju dra sig ur istället för att skjuta upp det hela jävla tiden!?

Jaja....jag är förbannad och trött! Jag hatar att vänta och inte veta något och det tog mig över 2 år att ta det här steget och då är det verkligen inget kul att det går emot en hela tiden.

Det börjar kännas som om min läkare inte vill skicka in remissen och som om jag inte kommer få operationen....så hoppets låga börjar slockna!   

Presentation


Nina heter jag! Är född 1981 och är gift samt har 4 barn...
Jag försöker svara på alla kommentarer och frågor, så bara skriv om ni har funderingar! =)

Blogkeen

helantillhalvan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kolla Hit! :D

Reklam!

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards